Di dalam proses kehidupan kita sebagai manusia, lebih-lebih bagi kita yang hidup di masyarakat luas dan yang sedang berjuang keras dalam menciptakan kualiti kehidupan yang lebih baik, sering kali dalam berhubungan dengan orang lain,kita menemui baik atau buruk dari perlakuan orang lain terhadap diri kita,sebaliknya kita terhadap orang lain, atau kita terhadap diri kita sendiri dan mereka terhadap mereka sendiri. Sikap-sikap demikian adalah hal yang sangat wajar sekali yang dapat terjadi pada hubungan antara munusia bagi siapa saja, bila dan dimanapun kita berada.
Namun bila kita sedar sebagai manusia yang mempunyai fikiran sihat, yang dapat membezakan sikap mana yang baik dan buruk , mana yang positif dan negatif, mana yang konstruktif, dan destruktif, sikap mana yang boleh menyinggung , menyakiti dan sikap mana yang bisa menyenangkan orang lain,mana yang perlu dipertahankan, dipelihara dan dikembangkan terus menerus.
Sebagai manusia yang dapat mengerti, menyedari dan dapat berfikir jernih,jelas kita harus bisa memilih dan berani menentukan sikap, dengan segenap tenaga, waktu dan fikiran untuk tetap mengembangkan diri semaksimum yang dapat dilakukan dalam garis prinsip yang lebih baik dan positif.
Sepantasnya pula setiap saat untuk menyedari dan mengingatkan kita agar tetap tegar, berani, sabar dalam menghadapi setiap problem, rintangan, kesulitan yang muncul, baik yang datang dari luar diri kita (external) , lebih-lebih yang datang dari dalam diri kita sendiri (internal). Kita harus mempunyai prinsip yang kuat dan mempunyai ketegasan terhadap diri sendiri.
Memang ini bukan hal yang mudah dilakukan, hanya lewat proses latihan demi latihan, belajar dan belajar yang ada dalam kehidupan yang nyata. Lama kelamaan tentunya kita akan terbiasa untuk Tetap tegar menghadapi setiap masalah yang menantang dan berupaya keras tetap Menjadi Yang Terbaik dalam situasi apapun.
Dengan demikian tidak hanya kita semakin dewasa dalam mengharungi kehidupan ini, yang pasti kualiti kehidupan kita akan semakin baik ,semakin berjaya¦sekaligus akan berpengaruh dan bermanfaat pula bagi orang lain.
Sekali lagi. Dengan segenap kekuatan . untuk menjadi yang terbaik

Al-Baqarah ayat 183:”Hai orang-orang yang beriman telah diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kalian bertakwa.”
Jika semua harta adalah racun, maka zakatlah penawarnya.Jika semua umur adalah dosa, maka taubatlah ubatnya..Jika seluruh bulan adalah noda maka Ramadhanlah pemutihnya.
akmalcyber@yahoo.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------

WAKTU masih kecil, Anda mungkin pernah mendengar kisah adaptasi ‘The Little Engine That Could’? Buku itu bercerita tentang kereta api yang bergerak ke bukit dengan perlahan dan tersendat. Lokomotifnya berkata pada diri sendiri, “Aku boleh, aku boleh, aku boleh.” Kereta pun terus bergerak perlahan naik hingga tiba di bukit dengan selamat.
Pelajaran sederhana yang dapat diberikan ialah: percayalah pada kemampuan diri sendiri. Seandainya lokomotif itu tidak percaya akan kemampuannya tiba di atas bukit, bisa jadi kisah dalam buku itu berakhir menyedihkan.
akmalcyber@yahoo.com

.:::Pengunjung Hari Ini:::.

Jam

Your website value?

Follow Me(" ,)

statistic

free counters

Belajar Buat Blog

Tips & Trick blogspot

UNIC